понеделник, 28 декември 2009 г.

Двайсет градуса по Коледа













Ноемврийско лято

             Днес, 21.11.09г., на връщане от София, където предишния ден си направих двучасов пробег от Симеоново до Алеко, решавам да „поплажувам” при 20-градусовия пек в ранния следобед. Първо разкатервам 30 мин. на варовиковата стена до Моста на Северния бряг, по невнимание се изсурквам от най-високото място и ожулвам ръката си от рамото до лакътя[1], което не ме тревожи особено, но все пак решавам да обходя 5-километровия морски бряг на юг до Солниците, за да се намажа с лечебна кал. Крайплажната алея е пренаселена, затова се събувам боса и тръгвам по топлия пясък, който повечето късни летовници тъпчат с обувки, без да знаят какво блаженство пропускат – водата съвсем не е ледена, щом веднъж се престрашиш да нагазиш в плитчините…

Морето е бистро като сълза, ширнало се е като тепсия, пълна със стрелкащи се рибки, любопитни рачета и зяпнали миди. Спокойствието на тази гигантска локва обаче е нарушено от хиляди медузи, чиито размножителен период се оказва в разгара си заради необичайните предколедни жеги. Каналът, през който се влива водата за солодобив, е буквално желиран от камари заклещени мекотели, като неприятната гледка се конкурира с телата на възрастни нудисти. Снимам ги плахо отдалеч, а те пращат облечен малчуган да ми пожелае „Приятна разходка”.

Далеч по-голяма красота се излъчва от медитативно застинал в очакване рибар и малката му внучка, която нетърпеливо наднича в кошчето с улова, но вече се е научила на така важното за този занаят мълчание…Друга група любители-риболовци, които залагат на столчетата и лакардийките, ме забелязват и единият виква: „Усмивка, снимат ни!”. Аз също се засмивам в отговор, благодаря им и отминавам нататък, където вече прибират кофите с едри попчета, чернокоп и палави заргани.

Малко по-надолу жена по потник като мен се е вглъбила в четене и не обръща внимание на пъстрия свят наоколо; щраквам я от разстояние, за да не разваля магията и отвръщам поглед от поредната разголена групичка. Двамина явно са се къпали, защото се забърсват с кърпи, а пооблечена двойка се натиска зад обрасли с растителност дюни (спестявам им неудобството от недискретен обектив). Мото-рейсъри се прехвърлят над хълмчетата, порят черния пясък с над 100км; при острите завои бръснат крайчеца на крайбрежните плитчини и оставените от гумите им водни пръски образуват миниатюрна дъга...

Слънчевите лъчи заливат все по-щедро безкрайната пясъчна ивица и брегът засиява с мека, далеч по-приглушена от юлския жупел, светлина. Около 14 часа цари пълно безветрие, няма и помен от приливното плискане на миниатюрни вълнички, и това ми дава рядката възможност да наблюдавам хоризонт: почти невидимата целувка на Морето и Небето…Някой е решил да отбележи този паметен ден с мидена могилка с датата и категоричното: „Така е”!

Забелязвам раждането на нов пласт пясък от натрошени черупки, които още не са се претопили в кадифен прашец и миниатюрен „риф” от потопена плоскодънна лодка, обрасла с миди и водорасли. Най-после стигам до кея на края на Солниците, но не успявам да снимам преминаващия по мостчето влак, натоварен с морски кристали, защото паметта на апарата ми се запълва. Затова пък малкият вълнолом, бележещ края на Бургаския бряг и началото на Сарафовския, е обсаден от ученици, които ме питат „Топла ли е водата”, на което отвръщам бодро „Горе-долу”… Разкошен бял женски самоед души изхвърлена на брега медуза.

На закътаното заливче момче инструктира три други на брейк-скокове и искрено съжалявам, че не успях да запечатам грациозно извиващите се във въздуха здрави тела. Преди това на стената, която използвам като терен за буолдъринг (при липса на по-добри условия в така отдалечения ни от Планината град), се срещнах с free-runner-и, практикуващи на същото място паркур. Зачудих се дали да не опитам тренировката им по съвместителство – прехвърляха се през двуметровото съоръжение буквално с една стъпка за отскок, но ми бе трудно да си представя, че в тялото ми се крие нужната за засилката енергия…

Край черния от железни примеси пясък до Стария бункер семейство с куче си прави пикник; други тичат за разгрявка, а аз гледам да се почистя колкото може по-бързо от засъхналата луга, с която бях заменила смолистата тиня. Може би трябваше да потърпя още малко, но концентрираният солеви разтвор бе проникнал в дълбоко в порите и кожата на изподраната ми ръка започна да „дърпа” непоносимо. Реших, че терапията си е свършила своето – кракът ми също се чувстваше по-добре вече без ластичен бинт – и поех обратно през започналата да захладнява вода на Канала.

Слънцето вече не грее напреки, а косо и брегът се смрачава леко от сенките на заграждащите го хълмчета – даже успявам да „щракна” собствената си сянка, докато освобождавам място за заснемане на излитащ на метри от мен делта-планерист. Явно нищо не бе в състояние да прекърши мерака на авантюристите: преди ден двама опитни летци се бяха разбили край Севлиево със самоделна машина поради внезапна техническа неизправност…

Сърдечно се сбогувам с Лятото в навечерието на декември, защото няма нищо по-ценно от неочаквано дарените мигове топлина и светлина пред прага на Зимата. Допълнено със снимки и кратки впечатления от 26.12.2009 - Бункера.



[1] не съм си взела катерачните еспадрилки и едва сега усещам какво е да ти пречат прекалено „свободните носове” на маратонките, които са ми по мярка, а не два номера по-малки, както се изисква за добро сцепление с почти невидимите „стъпки” в ронливия камък

Няма коментари:

Публикуване на коментар